Solutionarea amiabila a accidentelor rutiere, de la 1 iulie 2009

Solutionarea amiabila a accidentelor rutiere soldate cu avarii usoare va deveni operationala de la 1 iulie 2009, in baza Formularului de Constatare amiabila de accident, astfel incat nu va mai fi necesara deplasarea la politia rutiera.


Comisia de Supraveghere a Asigurarilor a anuntat ca au fost elaborate normele si formularul (atasat) necesare pentru constatarea amiabila a accidentelor.

Procedura va fi posibila  cu incepere de la 1 iulie 2009.

Cazuri de folosire a formularului :

  • Daca isi recunosc vinovatia si nu au ranit pe nimeni intr-un accident, soferii nu mai trebuie sa se prezinte la politie in caz de accident
  • Societatile de asigurare vad in aceasta masura o posibilitate de a reduce numarul fraudelor pe RCA
  • Soferii care se declara vinovati vor ramane in baza de date a CSA si vor plati mai mult pentru orice asigurareCe inseamna constatarea amiabila de accident

    La momentul actual, orice sofer care a fost implicat intr-un accident de circulatie este obligat sa faca o vizita la sectia de politie, de unde se alege cu un proces verbal de constatare a accidentului si cu o autorizatie de reparatie.

Odata cu intrarea in vigoare a noului Cod Rutier si a Regulamentului de aplicare a acestuia, conducatorii auto au motive sa rasufle usurati, dar asta numai daca imprejurarile producerii accidentului sunt cele prevazute de art. 180, alin. 9, care se refera la constatarea amiabila de accident.

Mai exact,  se poate vorbi despre constatare amiabila de accident daca sunt indeplinite simultan urmatoarele conditii:

  • In urma accidentului au rezultat doar pagube materiale
  • Accidentul nu s-a produs ca urmare a savarsirii unor fapte pentru care se retine permisul de conducere
  • Cel putin unul dintre conducatorii auto si-a recunoscut vinovatia
  • Conducatorul auto care si-a recunoscut vinovatia detine o asigurare de Raspundere Civila Auto (RCA) valabila
  • Cei doi conducatori auto au completat si semnat fara obiectiuni formularul de constatare amiabila de accident.Cu alte cuvinte, daca cei implicati in accident au stabilit de comun acord circumstantele in care acesta s-a produs, acestia se pot adresa societatiii de asigurari care a incheiat asigurarea RCA pentru soferul declarat vinovat.

Societatea de asigurari verifica daca accidentul nu a survenit ca urmare a unei contraventii care ar face obiectul unor fapte ce tin de competenta politiei.

Ulterior, daca verificarea arata ca nu este vorba despre asta, se trece la completarea unui formular de constatare amiabila de accident.

Soferii nu scapa de drumul la politie

“Nu avem incotro. Chiar daca exista inca o anumita inertie din partea tuturor celor implicati, lucrurile se vor indrepta in aceasta directie. Este o formula mult simplificata, careva crea probahil o competitie si intre asiguratori care isi pot dovedi eficienta si in modul in care pot solutiona un dosar de dauna”, afirma Constantin Buzoianu, vicepresedinte CSA.

Nu mai e loc de fraude

Dincolo de bucuria adusa soferilor, noua prevedere rezolva o problema mult mai spinoasa pentru societatile de asigurari.

“Este una dintre cele mai des intalnite fraude in domeniul asigurarilor: daca intr-un accident sunt implicate o masina scumpa si una ieftina, soferii sunt tentati sa se inteleaga intre ei si este declarat vinovat soferul celei ieftine.

Cum societatea de asigurari nu are voie sa conteste procesul verbal al politiei, singurul lucru pe care il puteam face in momentul in care constatam o frauda este sa refuzam plata daunei si sa ajungem in instanta unde ne putem prezenta probele”, mai spune Mircea Ghindea.

El adauga ca “potrivit noilor reglementari, daca in urma cercetarii constatam ca accidentul nu s-a produs in circumstantele descrise de cei implicati, putem refuza incheierea constatarii amiabile, caz in care ne vom adresa politiei”.

Una dintre prevederile cele mai importante ale Noului Cod Rutier este introducerea constatarii amiabile a accidentelor care nu s-au soldat cu urmari grave. Detaliem aici aceasta procedura, care se bazeaza pe completarea unui formular similar cu cel atasat.

Daca doi sau mai multi conducatori auto sunt implicati intr-un accident din care au rezultat numai pagube materiale, acestia pot conveni cu privire la modul in care s-a produs accidentul, si mai precis cine e de vina, care sunt pagubele, care au fost circumstantele producerii acestuia.

Atentie, intelegerea se face in forma scrisa, folosindu-se un formular special.

Cand si cum primiti formularul? Foarte simplu, odata cu inmanarea politei RCA.

Daca doriti, puteti solicita unul sau mai multe astfel de documente asiguratorului dvs. chiar acum.

Atentie insa, nu trebuie sa aduceti niciun fel de modificare acestui formular. In timpul completarii nu aduceti stersaturi, modificari ori adaugiri la text, altminteri acesta se anuleaza.

Unde se completeaza formularul? Dupa caz, la locul accidentului sau la sediul unei societati de asigurari, la care va fi si inregistrat ca avizare de dauna. Dupa completare, fiecare persoana implicata in accident va semna formularul si va retine cate un exemplar, urmand sa mearga cu el la societatea de asigurari a vinovatului.

Dupa verificari, societatea de asigurari a vinovatului va atesta validitatea documentului respectiv, si va elibera celor in drept o copie a formularului cu mentiunea „conform cu originalul” si un proces verbal de constatare tehnica necesar ulterior la service. Pentru obtinerea acceptului de intrare in reparatie, asiguratul RCA va solicita apoi propriei sale societati de asigurare acordul, care va fi primit prin completarea rubricii aferente de pe verso-ul constatarii amiabile de accident.

Asadar, pe scurt, dupa accident completati de comun acord formularul, mergeti la societatea RCA a vinovatului, si cu exemplarul dvs. avizat va duceti apoi la propria societate de asigurare care va va da, pe baza lui, acceptul de intrare in service.

In cazul nulitatii acestui formular (se contesta intelegerea, se constata nulitatea, etc.), sau in cazul in care soferii implicati nu pot cadea de acord, se va apela ca si pana acum la sectia de politie pe raza careia s-a produs accidentul.

Astfel, data de 1 iulie 2009, prevazuta in Ordinul CSA nr. 21/2008 este termenul de la care formularul de constatare amiabila de accident va putea fi folosit.
„In fundamentarea acestei decizii, Consiliul CSA a apreciat ca nu exista nici un motiv obiectiv pentru amanare, avand in vedere faptul ca societatile de asigurare care practica asigurari obligatorii RCA au semnat Protocolul de colaborare privind constatarea amiabila de accident inca de la inceputul lunii aprilie a.c.”, se arata intr-un comunicat al CSA.

Mai mult, CSA a subliniat ca „societatile de asigurare au avut la dispozitie suficient timp sa se pregateasca pentru aplicarea constatarii amiabile de accident, dat fiind faptul ca CSA a publicat normele care reglementeaza aceasta procedura inca din decembrie 2008”.

Conform CSA, utilizarea formularului de constatare amiabila de accident nu este o obligatie pentru cei doi conducatori auto implicati in accident, ci este doar o alternativa la procedura actuala de constatare de catre politie.

Prevederile Ordinului nr. 21/2008 se aplica pentru toate accidentele rutiere survenite pe teritoriul Romaniei, in urma carora au rezultat numai pagube materiale si in care au fost implicate doua vehicule.

Formularul Constatare amiabila de accident va putea fi utilizat in relatia cu societatile din domeniul asigurarilor fara a mai fi necesara intocmirea de documente de constatare de catre politie, numai daca este completat si semnat de catre ambii conducatori de vehicule implicati in accident.

In situatia in care unul dintre vehicule este stationat sau parcat, formularul va putea fi completat si de catre proprietarul sau utilizatorul acestuia.

Ordinul Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) nr. 21/2008 pentru punerea in aplicare a Normelor privind utilizarea formularului Constatare amiabila de accident a fost publicat in Monitorul Oficial Partea I, nr. 876 din 24.12.2008, astfel, solutionarea amiabila a accidentelor rutiere soldate cu avarii usoare va deveni operationala de la 1 iulie 2009.

Ordinul CSA nr. 21/2008 prevede ca, in cazul in care doua vehicule au fost implicate intr-un accident in urma caruia au rezultat numai prejudicii materiale, avizarea societatilor din domeniul asigurarilor sa fie posibila in baza formularului Constatare amiabila de accident, fara a mai fi necesara intocmirea de documente de constatare de catre politie.

Conform Ordinului CSA, conditiile de utilizare a formularului de Constatare amiabila de accident sunt reglementate de Legea nr. 136/1995 privind asigurarile si reasigurarile, cu modificarile si completarile ulterioare, si de normele CSA.

De asemenea, actul normativ prevede ca acest formular poate fi utilizat indiferent de locul producerii accidentului:
-pe drumuri publice
-pe drumuri care nu sunt deschise circulatiei publice
-in incinte si in orice alte locuri

Completarea si semnarea documentului nu reprezinta o recunoastere a raspunderii conducatorilor auto, ci un cumul de elemente si fapte care vor contribui la solutionarea dosarelor de dauna, societatile de asigurare urmand a stabili dreptul la despagubiri, in baza unui protocol incheiat de toate societatile autorizate sa practice asigurari de vehicule, cu respectarea prevederilor Normelor privind asigurarea obligatorie de raspundere civila pentru prejudicii produse prin accidente de vehicule

Ordinul CSA precizeaza ca documentul sa fie completat si semnat de catre ambii conducatori de vehicule implicati in accident sau, in situatia in care unul dintre vehicule este stationat/parcat, doar de catre proprietarul/utilizatorul acestuia. RCA

Prevederi pentru asiguratii CASCO, din 1 ianuarie 2009

Conform OUG nr. 69/2007 pentru modificarea OUG nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, soferii care detin o asigurare facultativa de avarii auto (CASCO) si sunt implicati intr-un accident de circulatie soldat doar cu avarierea propriului vehicul, sunt exceptati de la obligativitatea declararii accidentului, in cel mult 24 de ore de la producerea acestuia, la unitatile de politie competente.

Pentru punerea in aplicare a prevederilor introduse prin OUG nr. 69/2007, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) a emis Ordinul nr. 12/2008 pentru aprobarea Normelor privind procedura de intocmire si eliberare a documentului de introducere in reparatie a vehiculelor.

Astfel, potrivit ordinului, accidentele vor fi constatate de personal de specialitate al asiguratorilor, care va solutiona dosarele de dauna si va elibera documentele de introducere in reparatie a vehiculelor, doar in cazul in care asiguratii detin o asigurare facultativa Casco valabila.

Asiguratii vor trebui sa dea o declaratie similara cu cea de la unitatile de politie competente , in care vor enumera pagubele materiale si circumstantele in care s-a produs accidentul sau avarierea in alte conditii a vehicului, dupa caz.

Totodata, acestia vor declara pe propria raspundere ca in urma evenimentului rutier nu a rezultat decesul sau ranirea vreunei persoane ori producerea de pagube altor persoane.

Ordinul CSA nr. 12/2008 a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 556 din 23 iulie 2008 si se va aplica   de la 1 ianuarie 2009.

Ordinul CSA nr. 12/2008 – Norme privind procedura de intocmire si eliberare a documentului de introducere in reparatie a vehiculelor

Ordinul Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 12/2008 pentru punerea in aplicare a Normelor privind procedura de intocmire si eliberare a documentului de introducere in reparatie a vehiculelor a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 556 din 23.07.2008 si intra in vigoare de la 1 ianuarie 2009.

In temeiul prevederilor art. 4 alin. (27) si ale art. 8 alin. (1) din Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare si supravegherea asigurarilor, cu modificarile si completarile ulterioare,
potrivit Hotararii Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor din data de 1 iulie 2008, prin care s-au aprobat Normele privind procedura de intocmire si eliberare a documentului de introducere in reparatie a vehiculelor,

presedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor emite urmatorul ordin:

Art. 1. – (1) Se pun in aplicare Normele privind procedura de intocmire si eliberare a documentului de introducere in reparatie a vehiculelor, prevazute in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
(2) Prezentele norme intra in vigoare la 1 ianuarie 2009.
Art. 2. – Directiile de specialitate din cadrul Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor vor asigura ducerea la indeplinire a prevederilor prezentului ordin.

Presedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor,
Angela Toncescu

Bucuresti, 10 iulie 2008.
Nr. 12.

ANEXĂ

NORME
privind procedura de intocmire si eliberare a documentului
de introducere in reparatie a vehiculelor

Art. 1. – Asiguratorii/societatile din domeniul asigurarilor ori societatile specializate si mandatate in serviciile de constatare si lichidare a daunelor desemneaza personalul cu atributii in constatarea, solutionarea dosarelor de dauna si eliberarea documentelor de introducere in reparatie a vehiculelor, in cazul in care asiguratii detin o asigurare facultativa Casco valabila, emisa de asiguratorul respectiv, si se prezinta pentru a instiinta despre producerea unor pagube materiale la vehiculul asigurat, in conditiile prevazute la art. 79 alin. (2) lit. b), art. 80 alin. (2) si la art. 801 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, cu modificarile si completarile ulterioare.

Art. 2. – Un model fata-verso al declaratiei de accident este prezentat in anexa nr. 1. Pot fi folosite si alte tipizate proprii fiecarui asigurator, dar care sa contina minimum informatiile din modelul prezentat in anexa nr. 1. Documentul se emite/se tipareste de catre fiecare asigurator care practica asigurari facultative de vehicule.

Art. 3. – Informatiile cuprinse in anexa nr. 1 vor fi mentinute si evidentiate obligatoriu intr-o baza de date a fiecarui asigurator care practica asigurari facultative de vehicule sau de raspundere civila obligatorie si se pastreaza o perioada de 10 ani. Asiguratorul va lua masurile care se impun astfel incat, intr-un termen de 15 zile de la emiterea documentului de introducere in reparatie a vehiculelor, sa introduca toate datele din anexa nr. 1 intr-o baza de date proprie. Asiguratorul va transmite datele, in forma statistica si in mod electronic, o singura data pe an, pana la data de 31 ianuarie pentru anul anterior, intr-o baza de date comuna, administrata de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor.

Art. 4. – Daca in urma analizarii situatiei prezentate nu se poate desprinde o concluzie clara privind imprejurarile in care a avut loc accidentul/evenimentul si exista neconcordante in declaratia celui implicat, inspectorul constatator, impreuna cu persoana/asiguratul in cauza, se deplaseaza la locul producerii pagubei, unde va efectua o cercetare amanuntita, inclusiv prin identificarea oricaror mijloace de proba si efectuarea de fotografii.

Art. 5. – Documentul de introducere in reparatie a vehiculelor constituie actul in baza caruia unitatile autorizate de profil permit introducerea vehiculului in procesul de reparatie.

Art. 6. – a) Documentul de introducere in reparatie a vehiculelor are o serie unica compusa din: numarul unic din Registrul asiguratorilor si brokerilor de asigurare, indicativul abreviat al judetului in care a fost emis documentul in formatul a doua campuri si o serie numerica formata din 8 campuri.
b) Documentul de introducere in reparatie a vehiculelor este un formular care poate fi emis direct din sistemul informatic propriu al fiecarui asigurator ori poate fi tiparit, fiecare formular regasindu-se in doua exemplare, original si copie. Asiguratorii autorizati sa practice asigurarea obligatorie de raspundere civila pentru prejudicii produse prin accidente de vehicule, precum si cei care practica asigurari facultative pentru vehicule sunt obligati sa emita/tipareasca formularul care va contine in mod obligatoriu cel putin informatiile cuprinse in modelul prezentat in anexa nr. 2. In cazul in care sunt tiparite, formularele se distribuie de catre asiguratori unitatilor teritoriale ori persoanelor mandatate sa desfasoare astfel de activitati in numele si pentru asiguratorul respectiv.

Art. 7. – Originalul documentului de introducere in reparatie a vehiculelor se inmaneaza solicitantului, iar copia ramane la asigurator pentru arhivare. Documentele tiparite, inclusiv cele care sunt emise direct din sistemul IT propriu al asiguratorului/societatii din domeniul asigurarilor se inseriaza intr-o plaja de numere stabilita de asigurator, cu respectarea prevederilor art. 6 lit. a). In toate cazurile, este interzisa emiterea de catre asiguratori, societatile din domeniul asigurarilor ori de cele care sunt specializate in servicii de constatare si lichidare a daunelor a unor documente de introducere in reparatie a vehiculelor care sa aiba aceleasi serie si numar, nerespectandu-se caracterul de unicitate al documentului.

Art. 8. – Documentele de introducere in reparatie a vehiculelor se inregistreaza si se pastreaza la sediul fiecarei unitati teritoriale a asiguratorului.

Art. 9. – (1) Arhivarea documentelor de introducere in reparatie a vehiculelor, insotite de declaratiile proprietarilor/conducatorilor de vehicule si de alte documente rezultate din verificari, se va realiza lunar, in ordinea intocmirii lor.
(2) Termenul de pastrare este de 10 ani, distrugerea acestora efectuandu-se cu respectarea prevederilor legale in vigoare.
Dispozitii tranzitorii si finale

Art. 10. – (1) Documentele de introducere in reparatie a vehiculelor se distribuie fie in format electronic, fie pe suport hartie numai personalului desemnat in conditiile art. 1, care le primeste sub semnatura.
(2) Eliberarea documentelor de introducere in reparatie a vehiculelor de catre persoane neautorizate sau, dupa caz, in alte situatii decat cele expres prevazute la art. 79 alin. (2) lit. b si la art. 80 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, atrage raspunderea penala, contraventionala, civila sau administrativa, dupa caz.

Art. 11. – Daca documentele de introducere in reparatie a vehiculelor au fost completate gresit, acestea se anuleaza prin bararea pe diagonala si inscrierea mentiunii „anulat”, pastrandu-se atat originalul, cat si copia. De asemenea, si in evidentele electronice se vor face modificarile care se impun in legatura cu seria documentului si cu motivul anularii.

Art. 12. – Eliberarea documentului de introducere in reparatie a vehiculelor nu constituie nota tehnica finala de constatare a daunelor si nici obligatie de plata din partea emitentului politei de asigurare. Aceasta reglementare se precizeaza in continutul tipizat al documentului. Acest document se elibereaza inclusiv in cazul in care se constata dauna totala si vehiculul nu se mai repara.

Art. 13. – Nerespectarea prevederilor prezentelor norme de catre societatile de asigurare se sanctioneaza in conditiile si potrivit prevederilor Legii nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare si supravegherea asigurarilor, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si ale Legii nr. 136/1995 privind asigurarile si reasigurarile in Romania, cu modificarile si completarile ulterioare.

Art. 14. – Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezentele norme.
______________________________

Asiguratorii CASCO devin agenti constatatori

8 Ianuarie 2009 Avocatnet.ro

De la 1 ianuarie 2009, asiguratii CASCO au posibilitatea sa obtina „documentul de introducere in reparatie” a vehiculului propriu avariat, adresandu-se direct asiguratorului, fara a mai fi necesara deplasarea la politia rutiera.

Dimensiune text

print ym Articol interesant (24)

Aceasta procedura se aplica doar in situatiile in care avariile vehiculului asigurat CASCO s-au produs intr-un accident de circulatie din care a rezultat numai avarierea propriului vehicul sau in alte imprejurari decat un accident de circulatie.

Unitatile reparatoare de vehicule au obligatia sa accepte „documentele de introducere in reparatie” a vehiculelor eliberate de asiguratori si prezentate de asiguratii CASCO, acestea fiind echivalente celor eliberate de politia rutiera sub titulatura „autorizatie de reparatie”.

Modalitatea de instiintare a asiguratorului despre pagubele materiale produse la vehiculul asigurat CASCO este reglementata de normele puse in aplicare prin Ordinul nr.12/2008, emis de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA), coroborate cu prevederile Ordonantei de urgenta nr.195/2002 privind circulatia pe drumurile publice.

Declaratie pe propria raspundere

Accidentele vor fi constatate de personal de specialitate, care va solutiona dosarele de dauna si va elibera documentele de introducere in reparatie a vehiculelor, doar in cazul in care asiguratii detin o asigurare facultativa CASCO valabila.

Asiguratii vor trebui sa dea o declaratie similara cu cea de la unitatile de politie rutiera competente , in care vor enumera pagubele materiale si circumstantele in care s-a produs accidentul sau avarierea in alte conditii a vehicului, dupa caz.

Totodata, acestia vor declara pe propria raspundere ca in urma evenimentului rutier nu a rezultat decesul sau ranirea vreunei persoane ori producerea de pagube altor persoane.

Cercetare la locul producerii accidentului

Potrivit Normelor CSA, puse in aplicare prin Ordinul 12/2008, daca in urma analizarii situatiei prezentate nu se poate desprinde o concluzie clara privind imprejurarile in care a avut loc accidentul/evenimentul si exista neconcordante in declaratia celui implicat, inspectorul constatator, impreuna cu persoana/asiguratul in cauza, se va deplasa la locul producerii pagubei.

In aceste conditii, inspectorul va efectua o cercetare amanuntita, inclusiv prin identificarea oricaror mijloace de proba si efectuarea de fotografii.

,

  1. Calcuator RCA 2012
  2. Topul postărilor pentru luna mai 2012 « Hunedoara Evanghelică
  3. Topul postărilor pentru ultimele 30 de zile (august 2012) « Hunedoara Evanghelică

Scrie un comentariu

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat: