Regula nr. 1: CONTEXTUL

Studiu Biblic (care se face în toate bisericile evanghelice) are şi el regulile lui. De-a lungul anilor am tot auzit de unele din aceste reguli, scrise sau nescrise, respectate sau mai puţin. M-am hotărât să scriu puţintel despre ele, pentru noi cititorii de rând ai Scripturii, mai puţin cunoscători în ale hermeneuticii.

„Lipsa de ştiinţă este o pagubă pentru cineva”, după cum spunea Solomon.

REGULA 1: CONTEXTUL

Îmi aduc aminte o afirmaţie din cartea „Biblia ca literatură”- o carte pe care v-o recomand, cum autorii afirmau la un moment dat că „… cel mai important ingredient, atunci când citeşti Scriptura, este bunul simţ”- şi că dacă citind relatările scrierilor sfinte judecăm cu bun simţ cele citite, nu ajungem la erori mari, la interpretări grosolane, nu forţăm textul (să spună altceva decât spune).

Se întâmplă des ca anumite pasaje din Scriptură să fie folosite ca pretexte pentru anumite practici religioase, practici care de-a lungul timpului au devenit sursa majoră a diferenţierii între cultele religioase neoprotestante şi nu numai. Desigur că susţinătorul respectivului text nu-l crede, nici nu-l consideră pretext, ci baza biblică pentru respectiva învăţătură.

Îmi aduc aminte cum într-o zi, in toiul unor discuţii despre importanţa grupurilor mici  în biserică, cineva s-a ridicat şi a prezentat o serie de texte din întreaga Scriptură, texte care vorbesc despre Casa lui Dumneze, despre importanţa Templului în viaţa de închinare a poporului lui Dumnezeu, despre importanţa adunării, uitând parcă cealaltă mulţime de texte care vorbesc despre lucrarea pe care Apostolul Pavel, şi nu doar el, a făcut-o în case (în grupuri relativ mici), despre ucenicizarea personală, despre „legătura frăţească” care e posibilă doar prim comunicare şi cunoaştere reciprocă.

Dacă scoţi un text din contex, faci din el un pretext!”

Scrie în Biblie „Fă o corabie!”? Desigur că scrie. Oricine poate veni cu Biblia deschisă (orice versiune) să îmi arate: Uite scrie negru pe alb. Şi eu ar trebui să mă apuc să fac o corabie doar pentru că scrie în Biblie? Din păcate, sunt unii care dintr-o „râvnă lipsită de pricepere” m-ar pune la treabă, fără să ţină cont de contextul care îmi explică foarte clar cine a poruncit cui, în ce situaţie şi în ce perioadă, în ce context istoric a fost valabilă porunca.

Nu înţelegeam la un moment dat de ce D-l Isus le spune ucenicilor să nu umble din casă în casă. Dacă stau eu aşa de capul meu şi încep să mă gândesc, pot ajunge foarte uşor la tot felul de concluzii – un fel de brainstorming care să nu aibă nimic de-a face cu motivele pentru care D-l Isus a spus ucenicilor să nu umble din casă în casă, motive pe care evident le găsesc (asta dacă sunt interesat) în contextul acelei ziceri, contextul „vredniciei lucrătorului de plata lui” contextul ospitalităţii oamenilor care pun înaintea musafirilor ceea ce au în casă de mâncat şi de băut – lucru ispititor la un moment dat pentru oricine, nu doar pentru apostolii Mântuitorului. Citind cu atenţie contextul, mi-am aflat răspunsul.

Orice verset din Scriptură TREBUIE citit, înţeles şi interpretat în contextul lui, lângă celelalte versete care îl înconjoară, tot astfel cum orice capitol trebuie înţeles în contextul întregi cărţi, a întregi scrieri, ţinând cont de contextul istoric al scrierii, şi făcând efortul de a încerca să trecem prăpastia lingvistică, istorică şi culturală dintre noi cititorii şi ei scriitorii şi destinatarii primari ai scrierilor sfinte.

Bunul simţ ne îndeamnă să nu încălcăm (chiar dacă suntem tentaţi uneori, din diverse motive) această regulă aşa de importantă a studierii Scripturii şi anume respectarea contextului.

PS. Dacă ştiţi exemple concrete de interpretări eronate datorate încălcării acestei reguli a contextului, vă invit să interacţionăm, de dragul adevărului Scripturii şi a strădaniei de „a nu strica Cuvântul Adevărului.”

, ,

  1. Regula nr.2 CĂTRE CINE ? « Hunedoara Evanghelică
  2. Studiul şi regulile (lui) – 3. Împărţirea Scripturii « Hunedoara Evanghelică
  3. 4. Biblia şi regulile (ei) de interpretare: APLICAŢII « Hunedoara evanghelică
  4. Postări din 2017 – 2010 | Hunedoara Evanghelică

Scrie un comentariu

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat: